الأربعاء، 25 مايو، 2011

طرح عقار جديد لعلاج مرضى فيروس سى العام القادم

زى ماكان النيتازوكسانيد هو الحصان الأسود فى مؤتمر الجمعية الأمريكية لدراسة أمراض الكبد من كام شهر ، فمؤتمر الجمعية الأوربية لأمراض الكبد اللى خلص الأسبوع اللى فات فى الدانمارك ظهر فيه حصان أسود تانى.

عقار البوسيـــبـريـفيـــر Boceprevir وهو أقراص تؤخذ عن طريق الفم تطورها شركة شيرينج الأمريكية كان الحصان الأسود لمؤتمر كوبنهاجن.

عقار البوسيبريفير تم استخدامه فى أكتر من 500 مريض بالنوع الجينى 1 (أصعب الأنواع) كعقار مساعد للانترفيرون والريبافيرين ، وحقق أعلى نتيجة ظهرت حتى الآن فى تاريخ علاج هذا النوع الشرس.

الدراسة كانت مقارنة بين العلاج العادى (الانترفيرون + الريبافيرين فقط) وهذا العلاج بالإضافة إلى البوسيبريفير ، وكانت النتيجة فى العلاج العادى هى إستجابة 38% من المرضى (ودى هى النسبة المتوقعة) بينما كانت النتيجة بعد إضافة البوسيبريفير هى تضاعف النسبة المئوية للإستجابة إلى 75%.

زى ما احنا عارفين، أصعب الأنواع الجينية لفيروس سى استجابة للعلاج بالانترفيرون والريبافيرين هو النوع رقم 1 ، واستجابة مرضاه تترواح حول 40% ، يليه النوع 4 بنسبة استجابة حول 50 – 60% ، ويليه الأنواع 3 و 4 بنسبة إستجابة تتراوح بين 70 – 80%.

فاذا كانت استجابة مرضى النوع الأول تحسنت من 38% إلى 75% ، فهذا يعنى نظرياً أن استجابة النوع الثانى والثالث اللى هى 70 – 80% بالعلاج العادى، فباستخدام البوسيبريفير سوف تقترب كثيراً من 100%.

واللى يهمنا هى أن استخدام البوسيبريفير فى مرضى النوع الرابع قد يرفع نسبة الإستجابة إلى فوق الـ 90%.

وعقار البوسيبريفير قطع أكثر من الثلثين فى مشوار الأبحاث وهذا يكفل ان العقار عدى مرحلة اختبارات الأمان، ومش هنفاجأ أنهم لغوه لهذا السبب ، يعنى ان شاء الله هو نازل نازل

زى ما انتم شايفين يوم عن يوم والظروف بتتحسن وان شاء الله فى خلال سنوات قليلة تعد على أصابع اليد الواحدة لن يصبح فيروس سى مرض مستعصى عن العلاج، فلا داعى للحزن ولنتمســك بالأمــــل ..

هناك تعليق واحد:

  1. عندك حق لكن سيبقى كلفة علاج فيروس سي الذي يصيب الفقراء والمطحونين غالي جدا

    ردحذف